هنگامی که قصد مهاجرت به کانادا را دارید شاید اولین سوالی که برای شما پیش می آید این است که هزینه زندگی در کانادا چقدر است؟؟ بطور کلی شهروندان کانادایی از سطح زندگی با کیفیت بالا بهره مندند و به همان نسبت هزینه زندگی در کانادا اندکی بالاست. کیافران نیک سیر سعی کرده اسـت، در این نوشـتار مهمـترین هزینـه ها را برای زندگی در کانادا شـرح دهـد، بنا به هر دلیل در صورت داشتن سوال میتوانید با مشاوران ما مشورت کنید. کیافران نیک سیر سعی کرده  اسـت، در این نوشـتار مهمـترین هزینـه ها را برای زندگی در کانادا شـرح دهـد، بنا به هر دلیل در صورت داشتن سوال میتوانید با مشاوران ما مشورت کنید.

هزینه ها معمولا به سه دسته تقسیم می شود:

– هزینه ای که برای امور جاری زندگی باید تقبل کنید مثل: هزینه اقامت و تأمین مسکن هزینه‌های مربوط به اسکان یعنی قبوض آب، برق و غیره، هزینه های مربوط به حمل و نقل و اینترنت و … . اگر برای خود کار میکنید مالیات بر درآمد را نیز باید در نظر بگیرید. هزینه های جاری معمولا هزینه هایی که برای زندگی روزمره باید بپردازید را در برمیگیرد. – هزینه های مربوط به لوازم رفاهی به جهت داشتن زندگی بهتر مثل: ماشین و لوازم رفاهی که هر کدام از اینها توضیحات مختص به خود را دارد و بسیار پرهزینه هستند. این هزینه‌ها برای دراز مدت در نظر گرفته می شود. – هزینه‌هایی که برای بیمه عمر و… و البته سفر به ایران برای دید و بازدید از اقوام باید در نظر گرفت: شما باید در سال بخشی از حقوق خود را به پس انداز کردن اختصاص دهید تا این دسته از هزینه‌ها را پوشش دهد زیرا هزینه سفر به ایران بسیار سنگین است و جای بسی بحث دارد. ابتدا به هزینه های جاری و اساسی زندگی می‌پردازیم

اجاره خانه

اجاره بها در کانادا در موقعیت ها و شرایط مختلف و همچنین برحسب امکانات رفاهی که اقامتگاه مورد نظر دارد بسیار متفاوت است. یکی از آیتم های ویژه برای یک اقامتگاه خوب دسترسی آسان به سرویس حمل و نقل است بخصوص اگر اتومبیل شخصی نداشته باشید. به عنوان مثال شهر تورنتو شهری بسیار بزرگ و انتقال از جایی به جای دیگر در این شهر چندین ساعت زمان می‌برد، پس برای اینکه از خرید اتومبیل در ابتدای ورود به کانادا بی نیاز باشید مکانی را برای زندگی انتخاب کنید که دسترسی بسیار آسان و بدون اتلاف وقت به سرویس حمل و نقل عمومی داشته باشید. خانه های اجاره ای با دسترسی مستقیم مترو بسیار مقرون به صرفه است البته در ابتدا شاید فکر کنید برای این خانه ها هزینه بیشتری می پردازید اما به مرور زمان خواهید دانست که این هزینه، شما را از هزینه های بزرگتر (اتلاف وقت و خرید اتومبیل) بی نیاز خواهد کرد. پیشنهاد بسیار معقولانه برای شما متقاضی مهاجرت به کانادا شهر یانگ تورنتو که نزدیک مترو است می باشد. اجاره بها (آپارتمان) در منطقه ایرانی نشین ونکوور با اجاره بها در شهر تورنتو در یک سطح است و از ۱۲۰۰ دلار ماهانه شروع می‌شود و هر چه به سمت مناطق مرکزی شهر می روید اجاره بها بیشتر میشود. حدودا ۲۵۰۰ دلار در ماه برای یک آپارتمان ۱۰۰ متری.

هزینه خورد و خوراک

هزینه خوراک به خرید سه وعده غذایی و خرید از سوپرمارکت ها محدود میشود. اگر وعده های غذایی به صورت خانگی و محلی تهیه شود بسیار مقرون به صرفه است و چیزی حدود ۵۰۰ دلار در ماه هزینه دارد. (البته برای خانواده چهار نفره) نکته : خرید از مراکز مواد غذایی را همزمان با حراجی‌های موجود در فروشگاه های مواد غذایی انجام دهید تا در تهیه آذوقه ماهانه خود صرفه جویی کرده باشید. البته باید در نظر بگیرید که بعضی از شهرها به فروشگاه هایی که مواد غذایی تخفیف دار عرضه میکنند دسترسی ندارند و در این شهرها هزینه خورد و خوراک بالاتر است مثل شهر ونکوور.

هزینه حمل و نقل

بیمه اتومبیل و بنزین و… بخش زیادی از حقوق شما را به خود اختصاص خواهد داد. (هزینه بیمه ماشین ماهیانه حدود ۵۰۰ دلار میشود) در شهر تورنتو فواصل شهری زیاد است ولی بنزین از قیمت کمتری برخوردار است در حالی که در ونکوور عکس این قضیه حاکم است. در مجموع بسیار مقرون به صرفه است در سالهای اول مهاجرت از سرویس های حمل و نقل عمومی استفاده کنید. هزینه تلفن + اینترنت + تلویزیون + موبایل، حدودا ۱۵۰ دلار میشود.

پوشاک

اگر در تورنتو زندگی می کنید، می توانید از حراجی های پوشاک این شهر استفاده کنید هزینه ی پوشاک شما بسته به اینکه به پوشیدن لباسهای مارک معروف عادت داشته باشید یا نه متفاوت است و از حدود ۴۰ دلار شروع و حتی ممکن است به ۱۰۰ دلار برسد.

*چند نکته

اگر برای خودتان کار می کنید به یاد داشته باشید ماهیانه مبلغی از حقوق خود را کنار بگذارید تا در انتهای سال که میخواهید مالیات بدهید با مشکل مواجه نشوید. برای خرید لوازم و وسایل زندگی به بودجه خود نگاه کنید شما می توانید در حراجی های تورنتو وسایل مورد نیاز خود را با درصد تخفیف بالا خریداری کنید. اگر بودجه لوازم نو را ندارید می‌توانید لوازم دست دوم تمیز را که قیمت انها یک دهم لوازم نو هست خریداری کنید. برای خرید اتومبیل به این نکات توجه کنید: اتومبیل صفر کیلومترهم خیلی گران است هم هزینه بیمه بسیار بالایی دارد اتومبیلی که بالای ۱۰ سال عمر دارد نیز از کار افتاده است و هزینه تعمیرات بالایی دارد. عاقلانه تر این است که بر حسب بودجه خود ماشین ۳ تا ۴ سال کارکرد بگیرید زیرا قیمت چنین ماشینی ۷۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. (نسبت به ماشین نو)

هزینه های جانبی

شامل بیمه (هرگونه بیمه مثلا بیمه عمر) و هزینه سفر به ایران می شود. هزینه های بیمه نسبت به شرایطی که فرد دارد (مثلا بیماری صعب العلاج و…) متغیر است ولی هزینه سفر به ایران با توجه به فرهنگ سوغاتی اوردن برای خویشاوندان و مسافت زیادی که از ایران تا کانادا وجود دارد ۱۰ هزار دلار هزینه در بر دارد. (البته برای یک خانواده ۴ نفره) در انتها می توان گفت هزینه زندگی در کانادا به طور متوسط در اوایل ورود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار ماهانه و تا سقف ۵ هزار دلار ممکن است برسد. (البته همانطور که میدانید سقفی برای هزینه زندگی نمی توان در نظر گرفت.) هنگام مصاحبه با آفیسری که پرونده مهاجرت شما را بررسی می‌کند حداقل بودجه‌ای که برای اقامت در کانادا نیاز دارید مبلغ لازم جهت پوشش هزینه‌های خود و خانواده خود در طول یک سال است. این مبلغ را نباید از کسی قرض بگیرید باید به صورت انحصاری جزء دارایی‌های خودتان باشد ، مثلاً حساب بانکی متعلق به شما یا همسرتان باشد. بودجه شما اگر بیش تر از حداقل مبلغ باشد باید در برگه اظهارنامه خود اعلام کنید در غیر اینصورت جریمه می‌شوید . بودجه ای که در اختیار دارید می تواند به صورت پول نقد یا مدارک مستندی که قابل تبدیل است و یا چک بانکی باشد این بودجه بستگی به تعداد اعضای خانواده شما دارد. و از ۱۲ هزار دلار شروع میشود و برای ان سقفی نمیتوان در نظر گرفت.

انواع اقامتگاه

اقامتگاه ها معمولا به اشکال زیر موجود است: اتاق مبله: قیمت اجاره اتاق مبله بر حسب موقعیت مکانی و امکاناتی که دارد ۳۵۰ دلار تا ۵۵۰ دلار در ماه است. زیرزمین: اجاره بهای زیر زمین‌ بر حسب موقعیت، تعداد اتاق و امکاناتی که دارد و البته دسترسی محلی بین ۶۰۰ دلار تا ۹۰۰ دلار می باشد. آپارتمان: اجاره بهای این مکان ها نیز بسته به شرایطی که دارد بین ۸۵۰ دلار و ۱۲۰۰ دلاراست. خانه: بزرگترین واحد اجاره ای و در عین حال گرانترین واحد اجاره ای است اجاره بهای خانه بنا بر شرایطی که دارد بین۸۵۰ دلار تا ۲۵۰۰ دلار است. لازم به ذکر است قیمتهای فوق بطور میانگین هزینه های اسکان در کانادا در نظر گرفته شده ولی بنا بر استان و شهر محل اسکان، این هزینه ها میتوانند متفاوت باشند.

تجربه و یا پرسش های خودتون رو به اشتراک بذارید

کیافران نیک سیر

24 ساعته پاسخگوی شما هستیم

تلفن: ۲۶۴۰۴۰۰۲
info[at]kiafaran.com

تهران، بلوار میرداماد، ساختمان اداری تجاری رز میرداماد، طبقه ۴، واحد ۴۰۸